2018. március 4., vasárnap

Oscar-díj: TOP 15 "Legjobb film"


15. SPOTLIGHT - EGY NYOMOZÁS RÉSZLETEI (2015.)


Ugyan Tom McCarthy okos, érdekfeszítő krimi-drámája papíron Innáritu A visszatérőjével versenyzett a 88. Oscar-ceremónia „fődíjáért”, A szoba volt szerintünk a 2015-ös felhozatalból az egyetlen, ami még megérdemelte volna a legjobb filmnek járó arany szobrocskát. A Spotlight talán a valaha készült legprofibb oknyomozó újságírós mozi, ami ráadásul egy tök kényes sztorit választott témájául, s nem is riadt vissza azt ától cettig kivesézni.

14. BEN-HUR (1959.)


William Wyler eposzi hosszúságú monumentális moziját 12 kategóriában jelölték Oscar-díjra, s ebből 11-et be is zsebelt! Ezzel az elképesztő szerepléssel sokáig legyőzhetetlennek bizonyult a film a díjátadók történetében. Végül két alkotásnak sikerült megismételni a Ben-Hur mindent elsöprő sikerét: 1997-ben a Titanic, majd 2003-ban A Gyűrűk Ura: A király visszatér távozott a ceremóniáról szintén 11 díjjal.
A Ben-Hur nagybetűs „mozi”, időtálló örökzöld, igazi klasszikus, amely közel 60 év (!!!) távlatából sem hat avíttnak! Érdekesség, hogy a film Oscar-díjasai között ott szerepel egy magyar is, mégpedig Rózsa Miklós, aki az 1950-es évek környékén az egyik legkeresettebb filmzene szerző volt Hollywoodban. Rózsát pályája során háromszor (!!!) jutalmazták Oscar-díjjal!

13. ESŐEMBER (1988.)


„Ki-ki, ki lesz a nyertes?” Még szép, hogy az Esőember! 8 jelöléséből 4-et váltott díjra a film, mégpedig a legjelentősebb kategóriákban, úgy mint a „legjobb film”, a „legjobb rendezés”, a „legjobb férfi főszereplő”, és a „legjobb eredeti forgatókönyv”. Dustin Hoffman eddigi pályájának egyik legfontosabb alakítását nyújtotta Barry Levinson mozijában. De a korábban inkább csak mosolygós szép fiúkat megformáló Tom Cruise számára is mérföldkő volt a film, hisz itt kezdett el először valódi színészként funkcionálni, s ezt követően kínálták meg aztán a direktorok/producerek egyre fajsúlyosabb szerepekkel.

12. ELFÚJTA A SZÉL (1939.)


13 jelölés, 8 díj! Victor Fleming nagyívű történelmi romantikus drámája minimum ugyanakkora filmes csúcsteljesítmény, mint a 20 évvel később bemutatott Ben-Hur.  Vivien Leigh feledhetetlen, Leslie Howard és legfőképpen Clark Gable pedig elképesztően karizmatikusak. Ez az a film, amit a nagymamánk sosem kapcsolt el, ha a tévében adták. Mi meg mindig néztük vele. Ó, Scarlett! Ó Ashley!

11. A TÉGLA (2006.)


Inárritu Babel-jét szerettük még nagyon abból az évből, de A tégla végül az 5 nominációjából 4-et díjra váltott. S a „legjobb film” kitüntető címe mellett, számos jelölés után végre Martin Scorsese is megkapta az Oscar-t! Sokak szerint ez utóbbi egyfajta kompenzáció volt az Akadémia részéről, de a tény az, hogy Inárritun kívül nem volt releváns vetélytársa Martynak a díjért folytatott küzdelemben. És hát Scorsese mégis csak Scorsese. Ez a film meg jó! Nagyon is! Csavaros, ügyes, remekül koreografált!

10. AMERIKAI SZÉPSÉG (1999.)


Annette Benning annyira megérdemelte volna a díjat… Sam Mendes tűpontos társadalomkritikája azonban így is betalált, s végül 5 Oscarral jutalmazta az Amerikai Filmakadémia. Pedig nagyon szarkasztikus, nagyon vesébe látó, helyenként nagyon pikírt és zavarba ejtően őszinte! 

09. ÜTKÖZÉSEK (2005.)


Aligha készült jobb, szemléletesebb mozi az előítéleteinkről, mint Paul Haggis 3 Oscarral kitüntetett, nagyszerű filmalkotása. Az Ütközések természetesen vitte a legjobb filmnek járó arany szobrot, de Haggis mesteri forgatókönyve is Oscart ért! Letaglózó, mélyen megérintő, elgondolkodtató történet! 

08. A RETTENTHETETLEN (1995.)


Ami Kevin Costnernek a Farkasokkal táncoló, az Mel Gibsonnak A rettenthetetlen. ’96-ban a Dorothy Chandler Pavilon skót színekben pompázott L.A.-ben, Gibson és kiváló, szórakoztató történelmi kalandfilm-drámája pedig abszolút megérdemelten ment a mennybe!  

07. AMADEUS (1984.)


Milos Forman szenzációs, Wolfgang Amadeus Mozart életét feldolgozó alkotása máig a filmtörténet egyik legprímább biográfiája. Tum Hulce kiváló. Nagy esélyesként tartották számon, de a díjat végül filmbéli partnere, a Salieri szerepében tündöklő F. Murray Abraham elhappolta előle. 
Forman mestermunkáját 8 díjjal jutalmazta az Amerikai Filmakadémia, s ezzel az 57. Oscar-gála nagy nyertese egyértelműen az Amadeus volt!

06. NINCS BOCSÁNAT (1992.)


Az „újkori” western egyik legpazarabb, legszikárabb alkotása!  9 nomináció, 4 Oscar-díj! Elképesztő színészgárda: Richard Jenkins, Morgan Freeman, maga Eastwood, s Gene Hackman, aki a „legjobb férfi mellékszereplő” Oscarját köszönheti az Unforgivennek.

05. SCHINDLER LISTÁJA (1993.)


Abban az évben tényleg minden, de minden Spielberg Holocaust-filmjéről szólt. Nem véletlenül. Hisz a Schindler listája az első igazán nagyívű, grandiózus mű a témában. A színészek erőn felül teljesítettek, legfőképp a címszereplő Liam Neeson és a kegyetlen náci tiszt, Amon Goeth bőrébe bújó Ralph Fiennes. De az is látszik, hogy Spielbergnek szívügye volt a projekt, hisz olyan mérhetetlen precizitás sugárzik a filmből, amely végül meg is hozta számára első rendezői Oscarját. Feledhetetlen, szívbe markoló mozi, piros kabátos kislányostul, mindenestől!

04. A BÁRÁNYOK HALLGATNAK (1991.)


Egyike azon filmritkaságoknak, amely az öt legfontosabb kategória Oscarjával büszkélkedhet. Nevezetesen: a „legjobb film”, a „legjobb férfi főszereplő”, a „legjobb női főszereplő”, a „legjobb rendező”, és a „legjobb adaptált forgatókönyv” díjával. A bárányok hallgatnak filmtörténeti jelentősége továbbá, hogy Anthony Hopkins alig 20 percnyi jelenetért vehette át a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscart. És hát egy ilyen hátborzongató pszicho-thriller-t kitüntetni a „legjobb film” arany szobrocskájával? Miért is ne, ha egyszer abban az évben nem talált igazi „kihívóra”.

03. FORREST GUMP (1994.)


Előző posztunkban már utaltunk rá, hogy a ’94-es felhozatal mennyire ütős volt a „legjobb film” kategóriájában. Ponyvaregény, A remény rabjai, Kvíz show, Négy esküvő és egy temetés. Ebben a prominens társaságban tudott nyerni Forrest. Igaz, borítékolható volt, hogy díjeső lesz. 13 jelölésből végül 6 Oscarral gazdagodott a stáb. A ’95-ös Oscar-gálán mindenki Robert Zemeckis csodálatos művét, és Tom Hanks-t éltette. Nem ok nélkül! Valóban egy csoda ez a film! 

02. A KERESZTAPA (1972.)


Bizonyos tekintetben a ’73-as díjátadó nagy vesztese volt Francis Ford Coppola kultikus mesterműve. 11 nomináció, s mindösszesen csak 3 Oscar. Igaz, köztük a legjobb filmnek járó kitűntetés! Viszont sem Nino Rota mára már klasszikussá vált filmzenéje, sem a zseniális James Caan, sem Robert Duvall, sem pedig az akkor még pofátlanul fiatal, feltörekvő Al Pacino nem kapta meg a díjat. Persze mindez már történelem, ahogy maga a film is történelmi jelentőségű! A gengszterfilmek legnagyobbika!

01. SZÁLL A KAKUKK FÉSZKÉRE (1975.)


Milos Forman zseniális, örök érvényű, 5 Oscart nyert faltól falig tökéletes mesteri alkotása. Jack Nicholson energikus, elképesztően csodás alakítása, Ken Keyes nagy hatású regényének perfekt adaptációja. A filmtörténet egyik legsokkolóbb, leggyönyörűbb, legszívszorítóbb fináléjával. Csakis szuperlatívuszok - minden mennyiségben!  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése