2018. január 1., hétfő

Farkasnász - Hounds of Love


A 2016-os Velencei Filmfesztiválon debütált, majd aztán világszerte 2017 nyarán bemutatott ausztrál Hounds of Love-ot sokan a tavalyi év egyik legmívesebb terror mozijaként emlegetik. Nem csoda, hisz a ’70-es, de legfőképp a ’80-as évek ausztrál új hullámos filmjeit idéző hangulat és a lehengerlő képi világ rendkívül karakteres, nem beszélve arról, hogy a Hounds of Love számos kiemelkedő színészi alakítással is büszkélkedhet.
Ez utóbbi pedig egy torture elemekkel átitatott horrorisztikus vonásokat (is) mutató pszicho-thrillertől nem kis teljesítmény.


Az elsőfilmes Ben Young igaz történeten alapuló ozploitation mozija valóban az egyik legütősebb horror tavalyról. Tartózkodik a gore-tól és a vértől. Hatásvadászat helyett „finom” utalásokkal borzolja az idegeinket. Vagyis: nyomasztásból egyértelműen jelesre vizsgázik. 


Perth, 1987 karácsonya. Izzasztó nyár, vakító – mindent elfakító - napfény. Ebben a furcsa, feje tetejére állított kontextusban – 40 fokban karácsonyfa… - kifejezetten extrém módon hat a film cselekménye.
Belassított, vészjósló képek, vihar előtti csend. Az aberrált – aberrációja ellenére azonban egészen emberinek és hétköznapinak tűnő – pár fiatal lányokat hurcol kertvárosi otthonába. Láncra veri, különféle szexuális és egyéb beteg játékokra kényszeríti őket, majd végez velük.


Így kerül Evelyn és John karmai közé a dekoratív iskoláslány, Vicki is, aki felismerve a pár között zajló érzelmi csatározást, alá-fölé rendeltségi viszonyt és különös hierarchiát, úgy próbál meg szabadulni rabságából, hogy egymás ellen fordítja fogvatartóit. 


Ben Young izgalmas, kőkemény, pattanásig feszült thrillere elképesztő atmoszférával bír. A kamera az erőszakos, agresszív történések közepette – ahelyett, hogy premier plánban mutatná meg a terrort – inkább a szoba autentikus (’80-as évekbeli) enteriőrjén időzik és mélázik. Közben sikoltások törik meg a csendet - a látszólagos idillt és nyugalmat. Egészen hátborzongató és zavarba ejtő ez az ambivalencia.


Ashleigh Cummings játékát számos fesztivál zsűrije jutalmazta díjjal, de ugyanígy kiemelendő Emma Booth érzékeny, valamint Stephen Curry vérfagyasztó alakítása is.
Youngnak egyedül az róható fel, hogy a sztorit nem igazán meri kibillenteni a medréből: a fordulatai meglehetősen kiszámíthatóak. A suspense-t azonban mesterien alkalmazza, a színészeit határozottan vezeti, s a hangulatteremtésben is jeleskedik. 


Az apró kis rezdülések, momentumok azok, amelyek rendkívülivé és emlékezetessé teszik Ben Young alacsony költségvetésű moziját. Mindehhez pedig hozzátesz még a „csomagolás”, az esztétikus, stilizált képek, a finom operatőri munka, s a szereplők bonyolult viszonyrendszerének egyszerű, de mégis nagyon érzékletes bemutatása.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése