2017. április 20., csütörtök

Patriots day


Sziruposság ide, túlcsorduló hazafiasság oda, Peter Berg az elmúlt pár évben mondhatni tökélyre fejlesztette a megtörtént esete(ke)n alapuló, tényfeltáró mozis dramaturgiát. Ennek a „fejlesztésnek” a harmadik és egyben – egyelőre – utolsó állomása a Patriots day, mely nem csak kronológiailag, de témáját tekintve is a trilógia (A túlélő; Mélytengeri pokol; Patriots day) legfrissebbje. 


A film a 2013-as bostoni maratonon történt, két fanatizált muszlim fiatal által elkövetett merényletet mutatja be már-már dokumentarista pontossággal, illetve a tettesek utáni hajszát követi nyomon.
Bár Berg ezúttal sem remekel a karakterek kibontásában, a tempó olyannyira sodró, hogy nincs is időnk real time-ban elmélázni azon, hogy mennyire jellegtelen most az amúgy óriási kedvenc Michelle Monaghan, s hogy bizony Mark Wahlberg helyett is játszhatna tulajdonképpen bárki más, tökre irreleváns az ún. főszereplő személye. 


A téma igen kényes, Peter Bergnek azonban sikerült még a giccsen innen tartania a filmjét; még úgy is, hogy időnként azért oda-odamerészkedik a határmezsgye közelébe.
A Patriots day azonban annyira pergő, hogy akarva akaratlanul is odaszegezi a nézőt a képernyő elé. 


A már említett trilógia darabjai közül talán ez a történet a „legegyenesebb” és minden szempontból a legegyszerűbb, mégis ez tűnik a legátgondoltabbnak és a legkomplexebbnek is egyúttal. 


A rendező filmjeire mindig is jellemző volt a hűvös számítás. Ez ezúttal sincs másként. Viszont ebben a krízis helyzetben lévő bostoni miliőben most tényleg egészen pantentül működik Berg gépezete.
A záró képsorok pedig – hiába hatásvadász elemekkel tarkítottak -, még meghatóak is.


Kompakt, jól összerakott patrióta mozi! 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése