2016. január 11., hétfő

A homár - The lobster


Nem párosodsz? Nem nemzel?? Fuck you! Állattá változtatunk! …mi szeretnél lenni? Félvér kanca, pajkos póni, teve, papagáj, vérszomjas ragadozó, vagy… vagy mondjuk egy homár? Mert ugye a homár kékvérű, akár az arisztokraták, s közel 100 évig él! Remek választás!


A tavalyi Cannes-i Filmfesztivált kellemesen sokkolta The lobster c. mozijával Yorgos Lanthimos a görög alternatív filmes. Eddigi munkáihoz képest azonban A homár kifejezetten disztingvált, noha nem igazán tudok nyomasztóbb, bizarabb filmet említeni az elmúlt esztendőből.
Lanthimos disztópiája egy olyan valóságban játszódik, ahol elképzelhetetlen a szingli lét. Az egyedülállóknak távozniuk kell ’a városból’, s mindössze 45 napot kapnak a távol eső, erdő övezte ’hotelben’ arra, hogy megtalálják a másik felüket. Amennyiben a párválasztás sikertelen, az arctalan hatalom állattá változtatja az alanyt.
Főhősünk David, felesége halála után kerül a hotelbe, s mindjárt a regisztráció során határozottan leszögezi: ha kudarcot vallana a 45 nap után, homár szeretne lenni! 


A görög rendező filmje briliáns koncepciójú társadalmi szatíra, szívbe markoló romantikus történet, és rendkívül mély, léleknyomorgató dráma egyben. 
Bár a film első felében a direktor még igyekszik valamiféle különös, beteg humorral oldani a feszültséget, a második felvonásban már jóval drámaibb húrokat penget. Hiába akad A homár ezen szakaszában is jó néhány végletesen abszurd szcéna, az ember szája mégsem húzódik mosolyra.
Borzasztóan szomorú film ugyanis a The lobster. Lanthimos víziója még Orwell-i mércével mérve is rohadtul lehangoló! Lehangoló, ugyanis sem a kormány, sem az ellenállás nem kínál elfogadható, életképes alternatívát hősünk számára. 


Lanthimos, amellett, hogy láthatóan és érezhetően örömmel, gyermeki szertelenséggel "játszadozik" ebben a 'furcsa' közegben (reflektál korunk fogyasztói társadalmára, görbe tükröt tart a 21. század kapcsolatfüggő kispolgára elé), van annyira pofátlan - és tehetséges -, hogy egy, a maga nemében gyönyörű, groteszk szerelmi szálat is belesző az alapvetően személytelen, éntelen, ’antiromantikus’ történetbe. 


A görög filmes kiválóan vezényli színészeit. Collin Farrell, Léa Seydoux és Rachel Weisz pedig alázattal, állhatatosan dolgoznak Lanthimos keze alá: mértéktartó, szenvtelen játékuk remekül olvad bele a film semleges kontextusába! 


A homár mindemellett parádés ívet, s igen széles érzelmi amplitúdót jár be: a kezdeti ridegséget képes mélyen átélhető, elgondolkodtató drámára és - helyenként - zavarba ejtő játékosságra cserélni. Ebből a szempontból Lanthimos filmje sok hasonlóságot mutat tavalyi kedvencünkkel, Alex van Warmerdam Borgmanjával.
A görög direktor azonban gazdagabb eszköztárral dolgozik, s érezhetően kifinomultabb és határozottabb filmes Warmerdamnál.
A homár közel tökéletes mozi, az egyik legjobb 2015-ből!
Lanthimos első angol nyelvű filmjével megcsinálta a bravúrt: úgy jutott el szélesebb közönséghez, hogy közben egy jottányit sem változtatott markáns művészi formanyelvén és elvein. Zseniális!

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése