2015. augusztus 11., kedd

Rettegés alkonyat után - The town that dreaded sundown


Az 1976-os, megtörtént eseten alapuló A város, amely rettegett a naplementétől c. nem túl vérmes, de egyébként kultikus horror – no meg nyilván a zöld hasú - inspirálta Jason Blum producert, hogy belevágjon az álarcos sorozatgyilkos történetének újjáélesztésébe.
1946-ban a texasi Texarkana városkájára valóban „kegyetlenül” rájárt a rúd! A „Texarkana moonlight murders” néven elhíresült gyilkosságsorozat egészen februártól a nyári terminusig tartotta rettegésben a kisváros lakosságát.
A „fantom” névre keresztelt ismeretlen tettest végül nem sikerült elfogni. Nem csoda hát, hogy Texarkana azóta sem túl közkedvelt úti cél a Texas államba látogató turisták körében, s a város-imázs kb. ’46 óta a béka feneke alatt stagnál…


A munkamániás producer hírében álló Jason Blum – aki olyan filmek felett bábáskodott már, mint a Felolvasó, a Fékezhetetlen, vagy a Whiplash; de emellett nagyon kedveli a horrort is, így az Insidious, A bűn éjszakája és a Parajelenségek mellett neki köszönhetjük az új found-footage őrületet az Akasztófát is – leporolta hát a maszkos gyilkos sztoriját.
Fontos megjegyezni azonban, hogy nem remake-ről van szó – ez mindenképp dicséretes -, hanem egy kvázi folytatásról, amely 65 évvel az eredeti történet után játszódik. Texarkana városkája minden évben Halloweenkor – mikor máskor – megemlékezik a kegyetlen gyilkosságokról, s egy kollektív filmvetítést rendez a helyi autósmoziban. „Pörög” A város, amely rettegett a naplementétől – de mindez már csak nosztalgia buli a fiatalok számára, s nem utolsó sorban remek alkalom arra, hogy a srácok felcsíphessék a legmenőbb csajt a suliból, a lányok pedig végre elveszíthessék azt, amit már rég illett volna elveszíteni…
A gyilkos azonban 65 év után feltámad halottaiból, s újra „dolgozni” kezd. A kérdés csupán az, hogy valóban egy szellemmel áll szemben Texarkana, s a „fantom” leleplezhetetlen és „lefülelhetetlen”, vagy egy hús-vér ember az elkövető, aki szimplán a korábbi rémtetteket próbálja „reprózni” (?). 


...a sztori még okés is lett volna így, ebben a formában, de maga a film már nem igazán ad okot a lelkendezésre; pedig Alfonso Gomez-Rejon egyáltalán nem rossz filmes. Second unit directorként olyan nagy volumenű produkcióknál is segédkezett már, mint pl. Az Argo-akció, A dolgok állása, vagy a Bábel, de horror fronton is tapasztalt, hiszen 2011 és 2014 között jónéhány Amerikai Horror Story – epizódot rendezett…
Ráadásul épp mostanában került az USA-ban a mozikba a legújabb Gomez-Rejon mű, a Me and Earl and the dying girl c. dramedy amelyet az egekig magasztaltak a kritikusok – hazai bemutatóról eddig még nem esett szó…


A mexikói származású direktor, aki egyébként Inarritu egyik legnagyobb cimbije, ügyes és tehetséges filmes, mégsem tudott zöld ágra vergődni ezzel az alapanyaggal.
A szkript erőtlen, így csak el-elvétve tartalmaz feszültséggel teli szcénákat a film; vagyis tutira nem fogod a fotel karfáját markolászni a zaklatottságtól… 


A tv-filmes "eszközök" (banális beállítások, ötlettelen kamerakezelés) is sokat rontanak az élményen, de a legnagyobb probléma mégis csak az, hogy a film nem tud adrenalint pumpálni a nézőbe.
Gomez-Rejon azért többé–kevésbé elcsípte a ’70-es, ’80-as évekbeli slasherekre jellemző furi, jellegzetes hangulatot; adott tehát a trash-feeling, csak az a baj, hogy a The town that dreaded sundown nem elég karakteres, és mindennek fejében borzasztóan árad belőle az alkotók pénzhajhász attitűdje.


Jóindulattal is csak:

40%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése