2015. június 22., hétfő

Fehér Isten


Magyarországon ún. „ebadót” léptetnek érvénybe. A törvény szerint minden nem magyar fajtiszta kutya és minden keverék – vagyis ’korcs’ – házi kedvenc után magas összeget kell perkálnia a tisztelt tulajdonosnak. Nem csoda hát, hogy egyre több négylábú kerül menhelyre.
Az Orwell-i alapszitu adott, hiszen mindig van egy ’jóakaró’ szomszéd, vagy lépcsőházbéli, aki feljelenti az emberfiát, ha gyanús ebet szimatol a közelében. 


Ebben a furcsa, elcseszett világban cseperedik a 10 éves Lili, akinek ráadásul még a szülei is elváltak, s átmenetileg édesapjához, a vaskalapos Dánielhez kerül ’megőrzésre’. Jön vele a családi kedvenc, az oldalborda, Hagen is, a kislány elválaszthatatlan kutyabarátja, akit az apuka már a kezdetektől fogva ki nem állhat. Míg nem egy nap Dániel egy vita során kiteszi Hagent az autóból, s a lavina elindul…


Baromi nagy dolog, hogy Mundroczó elhozta tavaly a Cannes-i Filmfesztivál szerzői filmes Un Certain Regard – díját. Filmje erős hangulatú, kiválóan fényképezett munka, mely a rendező eddigi alkotásaihoz hasonlóan ezúttal is nagyfokú nyitottságot igényel/követel a nézőtől.
Mundroczó társadalomkritikája csak úgy működik, ha 100%-osan sikerül belehelyezkednünk a műbe. Ez viszont nem olyan egyszerű mutatvány, hiszen a direktor által felvázolt kontextus meglehetősen rideg, s ennek megfelelően maga a film is kicsit távolságtartó. Ettől függetlenül talán a Fehér Isten Mundroczó eddigi talán ’legközönségbarátabb’ mozija. A tempóval nincs probléma, hiszen négy lábon rohan előre a cselekmény; ami viszont nagymértékben csökkenti az élményt, az a nem túl meggyőző, és nem túl hiteles színészi munka. 


A film fő-allegóriája azonban bivaly erős: a kutyák az elnyomott népcsoportokat szimbolizálják, s ez a mondanivaló maximálisan át is jön a vásznon. A fékevesztett ebek aztán hitchcocki ámokfutásba kezdenek, a kulcsfigura pedig Lili, akit a disztópikus közeg még nem fertőzött meg teljes egészében, és sikerült megőriznie gyermeki ártatlanságát. 


A Fehér Isten záró jelenete szenzációs. Kifejező, nagyszerű metaforisztikus kompozíció.
Azt a fajta modorosságot azonban, ami a magyar művészfilm sajátja, még nem sikerült Mundroczónak teljes mértékben hátrahagynia és levetkőznie, így egynémely szcéna még mindig túlontúl teátrális, mesterkélt és művi.
Ettől függetlenül a Fehér Isten az elmúlt évek egyik legjobb magyar filmje – ehhez nem is férhet kétség.
Várjuk a „folytatást”!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése