2015. május 18., hétfő

'71


Persze itt van a történelmi keret, nevezetesen az észak-ír konfliktus, de ahogy a film bemutatója után, a tavalyi Berlinálén is mondták a kritikusok, a ’71 inkább egy bivalyerős thriller, semmint történelmi kordokumentum. És ez igaz is.
Ettől függetlenül Yann Demange számos díjat és jelölést begyűjtött mozijához hasonló kifejező erővel azt hiszem csak egyedül Greengrass-nek (Véres vasárnap) sikerült bemutatnia ezt a nem is oly távoli történelmi ciklust. Természetesen akadnak még a témához szorosan kapcsolódó művek, mint pl. az Apám nevében, A síró játék, vagy az Éhség, de magát az észak-ír konfliktus agresszivitását és véres – verejtékes valóságát eddig csak kevés alkotásnak sikerült ennyire face-to-face a néző arcába tolni. 


Az események középpontjában Gary Hook fiatal békefenntartó áll, akinek egységét 1971-ben a Belfast-i utcákra vezénylik ’rendet teremteni’. Az első „bevetés” alkalmával azonban elszabadul a pokol, s Gary tulajdonképpen üldözőből üldözötté válik: egyedül, sebzetten, kiszolgáltatottan bolyong a Belfast-i utcákon, s próbál visszatalálni a laktanyába, miközben rájön, hogy nem bízhat senkiben, a barát valójában áruló és a vérét ontaná, az ellenség segítőkész, de csak addig a pontig, amíg nem szorítanak egy 45-öst a fejéhez. Rohadt egy szitu…


Demange filmje szerencsére nem egyszerűsíti le az eseményeket. A helyzet ugyanis nem csupán a protestánsok és a katolikusok egymásnak feszüléséről szól. Az IRA-t belülről emésztik a hatalmi harcok valamint a nézetkülönbségek, s a brit hadsereg sem olyan makulátlan, mint azt gondolnánk. A háború oligarchák – vagyis a gusztustalan politika - által irányított „gépezet”, Gary Hook pedig nem is igazán tud mit kezdeni ezzel az egésszel, csupán az életösztön űzi, hajtja, s így próbál kiutat találni az útvesztőből – helyesebben a rémálomból... 


A film páratlanul izgalmas és lebilincselő, Jack O’Connell pedig szenzációs, bár nem ez a szerep élete legjobbja. Mindenesetre amit kíván a figura, azt maximálisan hozza, nem érheti szó a ház elejét.
Az izgalmakon, a feszkón, és a remek cselekményvezetésen túl a ’71 nagy erőssége még az operatőri munka, mely Paul Greengrass legjobb pillanatait idézi. 


Hook menekül, gyermeki ártatlansággal szemléli az eseményeket, s ily módon válik aktív részesévé és elszenvedőjévé a háborúnak.
Az utóbbi évek egyik legerősebb háborús – drámai színezetű – thrillere a ’71. Kőkemény mozi! 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése