2015. február 25., szerda

The house of the devil - Az ördög háza


Ti West tehetséges, Ti West jól ismeri a zsigeri félelemkeltés minden csínját-bínját, Ti West-et az Isten is horror-gurunak teremtette.
Ti West rendezői bemutatkozása a The house of the devil, amelyet a fiatal filmesnek (mindössze 34 éves a fazon!) azóta sem sikerült túlszárnyalnia, pedig szó mi szó, mindig érdekes témához nyúl a pali (The innkeepers; The sacrament). 


West első rendezése egy rendkívül tudatos, letisztult, precíz munka. Nem csoda, hiszen a direktor a Larry Fessenden vezette, rémfilmekre szakosodott stúdió, a kompromisszummentes Scareflix kegyeltje volt már a 2000-es évek derekától, szóval igazán autentikus közegben szívta magába a tudást


A The house of the devil egy remekbe szabott hommage, mely a 70-es évek klasszikusai előtt rója le tiszteletét. West azonban nem elégszik meg a puszta múltidézéssel. Nagyszerűen építi a suspense-t, szépen, lassan, módszeresen „húz be” minket a ’játékba’, s mindez egy olyan intenzív, erőteljes fináléban csúcsosodik ki, ami méltán emeli művét a 2000-es évek legjobb, legstílusosabb minimalista horrorjai közé.
A kamerakezelés, a kimerevített képkockák, a svenkelés és a jól megválasztott zenék egyszerre idézik Kubrick klasszikus Ragyogását, vagy – a történet hasonlósága miatt – Polanski alapművét, a Rosemary gyermekét; miközben a 80-as évek vérgőzös slasher-hangulata is doszta ’megvan’. 


Az ördög házában felügyeletet vállaló Samantha története kifejezetten lassan és ráérősen bontakozik ki, de West épp ezzel a koncepcióval éri el azt a fajta szorongást a nézőben, amelyre a mai divatos, gyors tempójú, agyon „vagdosott”, „villódzó”, klipszerű horrorok képtelenek.  
A The house of the devil-ben nem a történet a legérdekesebb, hiszen a sztori önmagában meglehetősen triviális. West debütjének ereje a megvalósításban, a finom utalásokban, és a klisék jó ízléssel történő alkalmazásában rejlik. A rendező megmutatja, hogy nem a film végi bazi nagy csavartól és fordulattól lehet jó egy horror, hanem valójában az apró részletek és a gondosan felépített atmoszféra az, amin áll vagy bukik a dolog. 


Az ördög háza, bizonyos forgatókönyvbéli hibái ellenére is az utóbbi 10 év egyik legerősebb, ’legelegánsabb’ horrorja, vitán felül.  
Bízunk benne, hogy Ti West a „besült” The sacrament után visszatalál a helyes ösvényre, és további remek munkákkal „örvendeztet meg” minket, filmrajongókat. 2015 decemberében érkező In a valley of violence c. vendetta-westernje egy kőkemény darabnak ígérkezik - a főszerepben Ethan Hawke és John Travolta! Várós!
P.s.: Kellemes borzongást kívánunk!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése