2015. január 29., csütörtök

Kreuzweg - Keresztút


Már önmagában a megvalósítás is bravúros, de az is biztos, hogy ennél bevállalósabb, bátrabb és határozottabb film nem nagyon került mostanában a mozikba.
Dietrich Brüggemann-nak vagy személyes tapasztalatai vannak, vagy valami közeli hozzátartozója lehet érintett a témában... Minden egyes képkockáját, „stációját” nézve érezni azt a mérhetetlen dühöt és fájdalmat, ami csak akkor tud ily' módon megnyilatkozni, ha ’autentikus’. Ez a düh azonban intelligens düh! Kétség nem fér hozzá, hogy Brüggemann és felesége (az asszony felel a szkriptért) nem igazán egyezik a bigott vallásossággal, ugyanakkor alkotásuk mégsem lett ateista, Istenellenes, szélsőséges kinyilatkoztatás. Inkább egyfajta felhívás a Keresztút. Figyelmeztetés. „Hahó, vannak ezek a gondok, vagy észrevesszük őket, és megpróbálunk tenni valamit ellenük, vagy a szőnyeg alá seperjük őket, és nem veszünk róluk tudomást…


Brüggemann és neje nem azt mondja, hogy a vallás úgy ahogy van szar… Ellenben olyan problémákra világít rá a házaspár, amelyekre eddig még senkinek sem volt mersze. Egy olyan forradalmi filmet készítettek, amelyet eddig még senkinek sem volt bátorsága megcsinálni. Pedig az a helyzet, hogy ezzel a problémakörrel így vagy úgy, de bizonyára már mindnyájan találkoztunk valamilyen formában.


Maria egy 14 éves kislány, aki a St.Paul keresztény közösség jóvoltából szívja magába a kőkemény vallási fundamentalizmust. Ezen tanok szerint a pop zene bűnös és sátáni, s tulajdonképpen az egész világ egy „csatatér”, ahol a Jó és a Gonosz vívja harcát nap, mint nap, nekünk embereknek pedig az a feladatunk, hogy ebben a "háborúban" Isten ’katonáivá’ váljunk. Minden más csupán sallang és az ördög műve. Hiúságunk és önzésünk a legnagyobb ellenség, s mindig résen kell állnunk, hisz a Sátán folyton ott ólálkodik körülöttünk - nem tudni milyen ’álruhában’.
…ezek után csoda, ha Maria nem igazán tud mit kezdeni az akadályokkal, melyeket a 21. század az útjába gördít? 


A film 14 vágás nélküli (!!!) szcénából áll, amelyek a keresztút állomásairól kapták a nevüket és zseniálisan rímelnek minden esetben az adott történésekre. Többnyire beszélgetéseket, a kislány életéből kiragadott kis „színpadi” jeleneteket látunk: Maria-t kiröhögik a tornaórán, Maria meggyónja bűneit Weber atyának, Maria megismerkedik Christiannal, Maria küzd és küzd… miként Krisztus, cipeli a vállán a keresztet… S mindeközben mi, nézők, ökölbe szorított kézzel nézzük Maria megpróbáltatásait, elképedve, szörnyülködve, feldúlva. „Ez tényleg létezik?” Az a helyzet, hogy igen… Még ha nem is feltétlen ilyen drasztikus formában, de a probléma bizony valós!


Fontos mű a Keresztút, talán az utóbbi évek legfontosabb alkotása! Mestermű - kétség sem fér hozzá... Bátor, gyomorba vágó mozi, Lea Van Acken bámulatos, érett alakításával.
Kötelező darab! 

100%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése