2014. október 10., péntek

Horns


Bár már 2013-ban elkészült, csak a napokban került bemutatásra a tengerentúlon…
A Horns Alexandre Aja, a franciák újhullámos horror-gurujának új agymenése, mely Joe Hill (Stephen King "kicsi" fia!!!) magyarul is megjelent Szarvak c. horror-fantasy regénye nyomán készült. 


Na már most: ez az az alapanyag, amihez biztosan nem lett volna szabad hozzányúlni, ugyanis filmes eszközökkel nem lehet átütni a mondanivalót! Talán szegény megboldogult Kubricknak, vagy David Lynchnek sikerült volna, vagy a maiak közül Peter Jacksonnak, de a franciák kissé túlértékelt „csodagyereke” túlságosan beleszeretett Hill regényébe, és – történt már ilyen – nagy igyekezetében összebarmolta az adaptációt.  
Ne kerteljünk: Aja egy elképesztően nagy sületlenséget forgatott Hill történetéből – ami, nem győzöm hangsúlyozni: egész egyszerűen nem működik a nagyvásznon, s ezt Aja-nak – rajongóként – illett volna érezni, tudni. 


A Horns színvonalában az év legegyenetlenebb mozija.
Kétségtelen, hogy vannak egészen rendben lévő szcénák, de amikor Aja elkezd komédiázni és kikacsintgatni a néző felé, akkor valahogy nagyon állva marad a sztori. Ezek a gegek társadalomkritikának gyengék, viccnek meg ormótlanok, vagyis teljesen kilógnak a dramaturgiából. A francia iparos ahhoz pedig bőven kevés, hogy mindezt olyan stílusérzékkel ragadja meg, mint mondjuk Michael Haneke…
De oké, mondjuk azt, hogy Aja művészi megvalósulásának kivetülése a zagyvaság, és akkor le is zárhatjuk a témát. Bár ha meg ezt a gondolatmenetet visszük tovább, akkor óhatatlan, hogy ne jusson eszünkbe az „öncélúság” fogalma, mint olyan… 


A francia rendező érti a horror genre minden csínját-bínját, de a moralizálás és a dráma nem az ő terepe. Annyiban mondjuk jó érzékkel járt el, hogy meggyőzte Daniel Radcliffe-et a főszerepre, aki nyilván mindent megtesz azért, hogy elfeledtesse velünk a jó öreg Harry Potter figuráját, s ennek érdekében egy ilyen marhaságban sem átallott szerepet vállalni. Radcliffe ennek megfelelően szívét-lelkét beleteszi a melóba, de a lényegen ő sem tud változtatni, miszerint: a Horns horrornak gyengusz, fekete-komédiának nem elég önreflexív és szarkasztikus, szerelmi történetnek bárgyú, nyomozós krimi-thrillernek túlságosan kiszámítható, tanmesének meg oktondi.
Csak ismételni tudjuk magunkat: bizony meg kellett volna hagyni ezt a sztorit a könyvmolyoknak…

45%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése