2014. február 24., hétfő

I saw the devil - Láttam az ördögöt


A dél-koreai filmeseket kiemelten foglalkoztatja a ’bosszú’ témaköre.  Chan-wook Park pl. egyenesen egy trilógiát szentelt a kérdésnek, s a trilógia legerősebb darabjával, az Oldboy (2003.) című, tabukat döntögető, megrázó és zseniális mesterművel, tökélyre fejlesztette a pszicho-thriller zsánert… majd a Cannes-i Arany Pálma begyűjtése után – mily’ szerencse, hogy éppen Quentin Tarantino elnökölt akkor a zsűriben - végérvényesen ráirányította a figyelmet a dél-koreai filmművészetre.
Az I saw the devil Kim Jee-woon bosszúfilmje, mely közel sem olyan erős, mint az Oldboy, de – hogy is fogalmazzak… - egyáltalán nem egy elhanyagolható „darab”, s a hibáival, gyengeségeivel együtt is tekintélyt parancsoló alkotás.
Jee-woon tapasztalt direktor, hazájában olyan sikerfilmeket készített már, mint pl. A jó, a rossz és a furcsa c. bizarr western (!), vagy a Két nővér c. drámai, művészi hangvételű, mélylélektani thriller (melyet aztán Hollywood remake-elt is, természetesen szarul). Ezt követően 2013-ban a rendezőnek lehetősége nyílt egy amerikai, nem túl jó, de azért nem is olyan rossz, akciófilmet készíteni Schwarzenegger főszereplésével (Erőnek erejével)... Ami tehát a műfajokat illeti, Jee-woon filmográfiája elég „színes” és változatos…
…de kanyarodjunk vissza a 2010-es esztendőhöz. Ekkor készült ugyanis kritikánk tárgya, a Láttam az ördögöt, melynek premierjére 2011 januárjában került sor, a rangos, észak-amerikai Sundance Filmfesztiválon. 


Elhagyatott útszakasz, szakadó hó, lerobbant autó. Egy kétségbeesett nő vár a felmentő seregre. Kisbusz parkol a bajbajutott fiatal hölgyike kocsija mellé, s a sofőr kezdetben segítőkészséget színlel. Majd kisvártatva előkerül a kalapács, s Joo-yeon pillanatokon belül a kegyetlen – nőkre vadászó - sorozatgyilkos karmai közé kerül. És természetesen nem ússza meg sem csonkítás, sem pedig „fejezés” nélkül…
A brutális Kyung-chul azonban egyetlen aprócska hibát vét. Nevezetesen: rossz áldozatot választ. Joo-yeon ugyanis a bosszúra szomjas titkos ügynök, Soo-hyeon néhai menyasszonya.
A film az első perctől az utolsóig hihetetlenül zaklatott és mellbevágó, főként a kendőzetlenül ábrázolt agresszió és brutalitás okán – csak úgy patakzik a vér, törnek a csontok. Sajnos azonban a lélektan, s Soo-hyeon metamorfózisának bemutatása háttérbe szorul. Pedig lett volna ebben lehetőség jócskán: „Hogyan válik a rend őre kegyetlen gyilkossá? Miként pusztítja a lelket és az elmét a mindent elsöprő gyűlölet és bosszúvágy? Ad-e valójában kielégülést a retorzió, a megtorlás?”.
Minderre csupán a film záró képsorai utalnak, nem is olyan rosszul – kellően árnyaltan -, de a hiányérzet azért így is bőven megvan.
Park 2003-as mesterművével ellentétben Kim Jee-woon bosszú sztorija nem képes katarzist okozni - meglehet, nem is ez volt a cél, hiszen itt az erőszakos, minden humánus vonást nélkülöző reváns létezik csupán.


A két főszereplő – érdekes, hogy épp az Oldboy „odeszu”-ját megformáló színész játssza most a rossz fiút – óriási alakítást nyújt, főként a gonosz Min-sik Choi, aki ennél őrültebb tán már nem is lehetne (a tekintete és a mimikája valóban ördögi), de Byung-hun Lee (G.I. Joe – széria) – a dél-koreai filmipar ügyeletes szépfiúja - is nagyszerű és hiteles az elszánt titkos ügynök szerepében.
Az I saw the devil megtekintése szigorúan nagykorú felügyelete mellett ajánlott.
Vérvörös 18-as karika!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése